Flanders Swimming Cup 2024

2024 is een olympisch jaar en dat betekent dat de VZF opnieuw kiest om de reeksindeling om te gooien en het systeem van trage en snelle reeksen in het leven te roepen voor deze wedstrijd. Tevens wordt het Vlaams kampioenschap simultaan met de FSC gehouden en dat betekent dat onze jeugd tussen de internationale toppers kan zwemmen. Leuke ervaring en misschien kon er wat geleerd worden. Eerste kampioenschap voor TiMe Swimmingteam bracht wat bijkomende spanning mee. Vrijdag 19/01 gingen we van start met Mauro Druwel op de 100 vlinderslag die een mooie tijd realiseerde. Goed begonnen en Mauro toonde meteen zijn goede vorm. Hij werd meteen ook beloond voor deze prestatie want in de namiddag mocht hij aantreden op de jeugdfinale!Tijd voor onze beide dames op de 200 m vrije slag, Louise Caris en Anna-Lucia Landuyt en konden een mooie 02:21 neerzetten. Eerste wedstrijd van het seizoen in groot bad is toch altijd spannend om te zien hoe de overgang van de klein bad wedstrijden naar de 50 meter baden verloopt. Emiel Caris liet alvast zien dat de overgang vlotjes verloopt want hij liet een goeie 400 meter vrije slag zien in een tijd van 04:40.77. Louise en Anna-Lucia konden iets later hun kunnen laten zien op de 200 meter wisselslag en weer werden goeie tijden genoteerd.

Zaterdag, tweede dag van de FSC en meteen weer raak voor Mauro die op de 200 m vlinderslag het brons behaalde in een tijd van 02:18.34 en opnieuw een finale kon zwemmen in de namiddag, ditmaal bij de grote jongens van de VZF op de B-finale. De adrenaline van de finale leverde zelfs een nieuwe besttijd op van 02:17.29. Anna-Lucia en Louise, beiden opnieuw aan de bak op hetzelfde nummer, nu voor de 200 meter rugslag. Louise zwom 02:37.96 en Anna-Lucia 02:35.39, goed voor een jeugdfinale in de namiddag.Louise verbeterde daarna haar besttijd op de 100 m vrije slag en zette een tijd van 01:05.14 neer.

Zondag 21 januari, laatste dag van het weekend en Anna-Lucia opende met een nieuwe besttijd op de 100 meter rugslag van 01:12.67. Even later zette Mauro opnieuw een PR neer op de 200 meter wisselslag. Kort erna (iets te kort) stond voor hem de 200 meter vrije slag met een evenaring van zijn besttijd. Louise kreeg het lastigste schoolslagnummer op haar bord en zette een tijd neer van 02:59.59 neer.Zondagmiddag en opnieuw finales voor TiMe met Mauro die schitterend de derde plaats kon bemachtigen op de C-finaleVolgende week komen onze youngsters aan de bak op het VJTC, benieuwd wat zij kunnen tonen.